89 procent van de marketeers ervaart een hogere ROI door Account Based Marketing dan met (traditionele) marketing (na twee jaar). Dat is behoorlijk. Een aantal redenen waarom een Account Based Marketing (ABM) aanpak effectief is voor organisaties en voor sommige een hoger rendement oplevert.
Account Based Marketing is persoonlijk
In plaats van één boodschap op een groep mensen te richten, kies je er binnen een ABM aanpak voor om jouw boodschap persoonlijk te maken en te richten op een nog meer specifieke en voor jou nog relevantere groep. Zoals de term eigenlijk al zegt is jouw boodschap gericht op het account (account gebaseerd), je stemt dus jouw verhaal af op de groepen en subgroepen (en soms individuen) de je wilt bereiken.Je budget spendeer je dus niet aan massa, maar juist aan specifieke verhalen voor specifieke professionals.
Sales en marketing werken samen
Binnen een traditionele Marketing aanpak gaan marketeers aan de slag met het verzamelen van een grotere groep potentiële klanten. Deze leads worden vervolgens overgedragen aan de sales-afdeling. Accountmanagers van een organisatie gaan vervolgens aan de slag met het valideren van deze leads en het bewerken ervan. Binnen een ABM aanpak werken Sales en Marketing samen waardoor acties veel effectiever zijn. Marketing heeft data, sales kennis over de klant. Samen trekken deze disciplines op om de klant in beeld te brengen, zijn behoeften te achterhalen, de boodschap te formuleren en de acties uit te denken.
Account Based Marketing is écht
Mensen doen zaken met mensen, en natuurlijk doen ze dat met oprechte mensen. Met Accountbased Marketing investeer je niet in puur het zenden van een boodschap naar een klant, je investeert in het opbouwen van een relatie met jouw potentiële klant. Dit doe je op basis van waarden, gemeenschappelijke interesses en inhoud die beide triggert. Hierdoor schep je wederzijds vertrouwen en weeg je met elkaar af hoe jullie van waarden voor elkaar kunnen zijn. Door écht en oprecht te zijn vergroot je het samenwerkings potentieel.