‘Hoe meer telefoontjes of uitnodigingen voor verkoopgesprekken je verstuurt, hoe meer nieuwe klanten’. Binnen sales staat dit principe bekend als ’the numbersgame’. En natuurlijk: als je enorm veel mensen benaderd zullen daar een aantal gesprekken uit voort komen, meer dan wanneer je nauwelijks iemand benaderd. Toch draait goede sales om iets anders: kiezen voor focus en kwaliteit en vooral het écht in verbinding gaan met de juiste potentiële klanten.
Schiet niet met hagel maar denk eens na over een meer specifieke- en mensgerichte aanpak. Eentje waarmee je een band opbouwt met je potentiële nieuwe klant. Hoe? We geven je een eerste indruk.
Een andere manier van werken
Besef dat wanneer je kiest voor kwantiteit de kans enorm groot is dat je potentieel nieuwe klantwaarde weggooit. Door een focus te hebben op zoveel mogelijk bereik behalen schrik je potentiële relaties af die mogelijk heel waardevol voor je hadden kunnen zijn. Zonde! Als je goede sales doet durf je kwantiteit los te laten en zet je even een stapje terug voordat je start met ‘zoveel mogelijk mensen benaderen’. Sterker nog: dat zou niet je strategie moeten zijn. Je strategie moet zijn ‘mijn ideale klanten vinden en hier een band mee opbouwen’. Durf jij dat?
Je ICP in beeld brengen
Enorm belangrijk is om je ICP in beeld te brengen. Door je ideale klant in beeld te brengen en daarbij ook beweegredenen van de klant, koopbereidheid en andere relevante factoren te identificeren weet je precies wie je wel en niet hoeft te bereiken. Benieuwd hoe je de eerste zaken rondom een ICP in beeld brengt? Daar hebben we een handige tool voor gerealiseerd: https://www.zodoende.nl/icptool.
Samenwerking van marketing en sales
Werk je voor jouw sales al samen met de marketingafdeling? Het is super relevant om sales en marketing samen op te laten trekken in een verkoopproces. Vanaf het moment dat je de ideale doelgroep in beeld brengt tot het moment dat marketing met hun gerichte acties de relevante leads bij je aanlevert. Evalueer ook samen salesgesprekken en de koopbereidheid van de klant. Zo kunnen jullie samen het marketing- en salesproces optimaliseren!
Persoonlijke benadering: de sleutel tot succes
Wanneer je jouw ideale doelgroep helder hebt bouw je aan een persoonlijke benadering. We adviseren aan de slag te gaan met een accountbased marketing- en salesaanpak. Daarmee zorg je voor een persoonlijke benadering en het opbouwen van een band met jouw ideale klant. Middels de juiste playbooks doorloop je een proces waarin je jouw klantengroep kwalificeert, een band opbouwt en uiteindelijk activeert. En dat zorgt voor een hogere ROI dan met hagel schieten.