Als bureau spreken we vaak marketingmanagers en communicatieprofessionals van bedrijven en organisaties. Ze hebben de uitdagende taak om alle online- en offline communicatiemiddelen van het bedrijf te overzien én in te zetten om resultaten te behalen. We geven je 5 tips om effectief aan de slag te gaan.
Tip 1: Ken de organisatiedoelen
Wellicht een overbodige tip, maar wij zien dat er vaak geen echte communicatie is tussen het algemeen bedrijfsmanagement en marketingmanagement van een organisatie. De organisatiedoelen zijn niet altijd glashelder voor de communicatie- of marketingmanager. Terwijl dit toch echt het fundament van het succes van de marketingafdeling is. Alles wat de marketingmanager organiseert qua uitingen -of we het nu hebben over de website, social media, flyers of netwerkevents- moet direct of indirect het hogere doel te dienen.
Heb je de doelen van jouw organisatie voor komend jaar, 2022 en langere termijn dus nog niet helemaal duidelijk in beeld? Zorg dan direct voor een afspraak met het management van jouw organisatie.
Tip 2: Formuleer online doelen en doelgroepen
Wanneer je de doelen van de organisatie helder hebt, is het belangrijk om de bedrijfsdoelen te vertalen naar online doelen. Wanneer jouw organisatie bijvoorbeeld een nieuwe markt wil aanboren, betekent dit iets voor een van je online doelen. Bekendheid en betrokkenheid van deze nieuwe markt online is in dat geval bijvoorbeeld relevant.
Zorg ervoor dat je deze doelen SMART formuleert. We weten het: dat is wellicht vervelend om te doen, maar wel dé manier waarop je ook echt kunt sturen op het behalen van je online doelen. En: met het behalen van je online doelen, behaal je uiteindelijk de bedrijfsdoelen natuurlijk.
Tip 3: Breng je middelenmix duidelijk in kaart
En dan: tijd om jouw middelen goed te structureren en te weten wanneer je welke middelen in gaat zetten. Welke middelen passen bij het bereiken van je doelen en spreek je daar de juiste doelgroep mee aan? Hoe volgen middelen elkaar op en bereiken ze gezamenlijk wat jij wilt?
Maak gebruik van het REAN-model om te bepalen voor welk doel je welke middelen inzet en maak op basis daarvan je middelenmix. Stel vervolgens per middel ook doelen. Hoeveel engagement wil je bijvoorbeeld op LinkedIn en waarom?
Meer weten over hoe je een middelenmix in elkaar zet? Bekijk dan deze paper die we eerder publiceerden.
Tip 4: Weet wanneer en waarom je welke partners inschakelt
Nu is het tijd om partners te zoeken die je specifieke middelen invulling kunnen geven en een bijdrage leveren aan het bereiken van je online doelen. Wanneer je bijvoorbeeld hebt bepaald dat jouw website een belangrijk onderdeel is van je middelenmix, is het verstandig een webpartner hiervoor in te schakelen. Voor je social media content kun je een social-marketing bureau inschakelen en wellicht zijn er intern experts die ook bepaalde zaken oppakken.
Natuurlijk zijn er ook online bureau’s en partners die je ondersteunen met alle bovenstaande stappen, een online aanvalsplan maken en middelen kunnen uitwerken.
Tip 5: Zorg voor duidelijke rapportage en stuur!
Nu je doelen helder zijn, je precies weet welke middelen je op welke manier gaat inzetten en wie je daarbij betrekt, kun je gaan monitoren en sturen.
Belangrijk hierbij: rapportages.
Zorg ervoor dat je van elk middel weet hoe het functioneert en of het zijn doelen behaald. Op die manier kun je optimaliseren. Belangrijk is ook dat je middelen met elkaar verbindt. Hoe hebben ze bijvoorbeeld invloed op elkaar en versterken ze elkaar? Zorg ook dat externe partners elkaar weten te vinden en dat bijvoorbeeld het webbureau die de SEO verzorgt samenwerkt met een tekstschrijfster die blogs publiceert. Maak ook je doelen helder en zorg dat iedere partner weet wat zijn of haar rol betekent voor het geheel van de door jouw gestelde doelen en marketingmix.
Meer weten of samen eens kijken hoe we ervoor zorgen dat jouw online doelen worden bereikt? Neem dan gerust eens vrijblijvend contact op!